Wydział Gospodarki Przestrzennej, Rolnictwa i Środowiska
Wydział Gospodarki Przestrzennej, Rolnictwa i Środowiska (symb. GS)
Do zadań Wydziału Gospodarki Przestrzennej, Rolnictwa i Środowiska (GS) należy:
- Prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy.
- Wnioskowanie i prowadzenie procedur związanych z opracowaniem i uchwaleniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
- Opracowywanie decyzji o warunkach zabudowy.
- Prowadzenie spraw w zakresie wydawania decyzji o lokalizacji celu publicznego.
- Prowadzenie rejestrów wydanych decyzji i uchwalonych planów.
- Wydawanie informacji o funkcji terenów.
- Prowadzenie spraw związanych z ustalaniem granic administracyjnych Gminy Kozienice (miasta i wsi).
- Prowadzenie spraw związanych z ustaleniem nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych.
- Prowadzenie spraw związanych z nadawaniem nazw ulic i osiedli.
- Prowadzenie spraw związanych z numeracją porządkową nieruchomości.
- Prowadzenie spraw związanych ze scaleniem, wymianą i podziałem nieruchomości pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne.
- Prowadzenie spraw związanych z rozgraniczeniem nieruchomości.
- Prowadzenie spraw związanych z podziałem nieruchomości.
- Ustalanie odszkodowań za grunty przejęte pod drogi w wyniku zatwierdzenia podziału nieruchomości, na wniosek właściciela.
- Prowadzenie spraw związanych z uznaniem gruntów za mienie gminne.
- Prowadzenie dokumentacji wspólnot gruntowych i nadzór nad ich działalnością.
- Prowadzenie spraw związanych z przekształcaniem prawa wieczystego użytkowania gruntów w prawo własności na rzecz osób fizycznych, prawnych oraz spółdzielni mieszkaniowych.
- Prowadzenie rejestru mienia gminnego.
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem gruntami mienia gminnego w tym:
- sprzedaż,
- zamiana,
- wieczyste użytkowanie,
- zarząd,
- dzierżawa,
- użytkowanie i użyczenie.
- Prowadzenie spraw związanych z uwłaszczaniem nieruchomości osób prawnych będących dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu.
- Prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą nieruchomości gminnych, w tym lokale mieszkalne i użytkowe.
- Prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości na rzecz Gminy.
- Prowadzenie spraw związanych z aktualizacją opłat rocznych za zarząd, użytkowanie wieczyste i dzierżawy.
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją prawa pierwokupu.
- Prowadzenie spraw związanych z regulowaniem stanu prawnego nieruchomości mienia komunalnego.
- Prowadzenie spraw związanych z regulowaniem stanu prawnego dróg gminnych, w tym realizacja odszkodowań.
- Realizacja należności za grunty wyłączone z produkcji rolnej i leśnej, z tytułu wieczystego użytkowania oraz najmu.
- Prowadzenie postępowań w sprawach opłat adiacenckich ustalanych w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanych: budową infrastruktury technicznej (Dział III Rozdział 7 ugn), podziałem nieruchomości (Dział III Rozdział 1 ugn) i scaleniem.
- Prowadzenie spraw związanych z ustaleniem opłaty tzw. rentą planistyczną w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 36 i 37 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).
- Prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem terenów na potrzeby pracowniczych ogrodów działkowych.
- Prowadzenie spraw związanych z unormatywnianiem działek budowlanych na rzecz wspólnot mieszkaniowych – art. 209a ustawy o gospodarce nieruchomościami.
- Realizacja zadań Gminy wynikających z ustawy o ustroju rolnym.
- Opracowywanie i aktualizacja Programów Ochrony Środowiska Gminy.
- Współpraca w zakresie ochrony roślin i gospodarki nasiennej.
- Realizacja zadań Gminy w zakresie ochrony zwierząt.
- Prowadzenie spraw w zakresie myślistwa i łowiectwa na terenie Gminy.
- Koordynacja działań związanych z ochroną bezdomnych zwierząt.
- Prowadzenie rejestru psów rasy niebezpiecznej.
- Prowadzenie spraw z zakresu rozstrzygania sporów zakłócenia stosunków wodnych na gruncie.
- Współpraca z organizacjami rządowymi, samorządowymi i stowarzyszeniami na rzecz rolnictwa i środowiska.
- Organizowanie i uczestniczenie w ocenie szkód w gospodarstwach rolnych spowodowanych klęskami żywiołowymi.
- Prowadzenie postępowań o środowiskowych uwarunkowaniach - zgody na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego.
- Opiniowanie projektów prac geologicznych (ujęć wodnych, monitoringu wód podziemnych inwestycji, likwidacji ujęć).
- Podejmowanie działań w stosunku do osób fizycznych i prawnych mających na celu usuwanie zaniedbań w zakresie ochrony środowiska.
- Realizacja zadań z zakresu edukacji ekologicznej.
- Utrzymanie mogił żołnierskich i cmentarzy wojennych.
- Realizacja zadań wynikających z programu ochrony środowiska i planu gospodarki odpadami.
- Realizacja zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym między innymi:
- Ewidencja nieruchomości wytwarzających odpady.
- Przyjmowanie, weryfikacja i wprowadzanie do modułu wymiarowego programu komputerowego pozytywnie zweryfikowanych deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Wystawianie decyzji nakazowych w przypadku negatywnie zweryfikowanych deklaracji oraz braku złożenia deklaracji.
- Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie w zakresie przewidzianym ustawą.
- Przyjmowanie od podmiotów przyjmujących odpady komunalne od właścicieli nieruchomości sprawozdań kwartalnych w tym zakresie.
- Przygotowywanie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
- Koordynacja oraz nadzór nad działaniem Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych ( PSZOK).
- Prowadzenie spraw związanych z likwidacją dzikich wysypisk śmieci.
- Prowadzenie ewidencji punktów zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
- Opiniowanie wniosków w sprawie programów gospodarki odpadami w podmiotach gospodarczych.
- Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem zieleni terenów gminnych, w tym parku miejskiego, skwerów.
- Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości na terenach gminnych - zielonych i drogach w granicach administracyjnych Gminy i administrowanych przez Gminę.
- Nadzór nad realizacją zadań Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku Gminy Kozienice.
- Ewidencja umów na wywóz nieczystości stałych i płynnych.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, w tym wydawanie zezwoleń na wycinkę drzew.
- Opiniowanie projektów planów ochrony dla rezerwatów przyrody i obszarów „Natura 2000”.
- Przygotowywanie projektów i nadzór nad realizacją uchwał w sprawie ustalania górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.
- Przygotowywanie projektów zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorstwa działalności w zakresie opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, oraz ochrony przed bezdomnymi zwierzętami.
- Prowadzenie obowiązującej ewidencji wyrobów zawierających azbest.
- Realizacja programu usuwania wyrobów zawierających azbest.
- Przygotowywanie projektów regulaminów utrzymania czystości i porządku dla Gminy Kozienice.
- Prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
- Nadzór i współpraca z jednostkami organizacyjnymi Gminy przy wykonywaniu zadań statutowych, w tym analiza harmonogramów działań przygotowanych przez kierownika, oraz sprawozdań z ich wykonania, realizowanych przez Zarządzanie Mieniem Komunalnym Gminy Kozienice w zakresie gospodarki lokalami użytkowymi Gminy.