Wydział Finansowo - Budżetowy
Wydział Finansowo - Budżetowy (symb. FB)
Do zadań Wydziału Finansowo Budżetowego (FB) należy:
- Przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu Gminy oraz podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza.
- Sprawozdawczość budżetowa.
- Obsługa kasowa Urzędu.
- Prowadzenie obsługi finansowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Współdziałanie z dysponentami środków budżetowych w sprawach budżetowych Gminy.
- Analiza wykonania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie.
- Sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych i innych jednostek organizacyjnych w zakresie przekazywanych dotacji z budżetu.
- Prowadzenie rejestru sprzedaży na potrzeby podatku VAT oraz sporządzanie deklaracji podatku VAT.
- Sporządzanie sprawozdań finansowych.
- Prowadzenie księgowości budżetu Gminy i Urzędu.
- Prowadzenie księgi inwentarzowej środków trwałych i pozostałych środków trwałych.
- Rozliczanie inwentaryzacji.
- Prowadzenie windykacji i egzekucji zobowiązań pieniężnych wynikających z umów cywilnych, decyzji administracyjnych, opłat i należności podatkowych.
- Obsługa finansowa kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Gminę Kozienice w bankach, funduszach i innych instytucjach finansowych.
- Prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i wypłacaniem wynagrodzeń (oraz potrąceń od wynagrodzeń) pracowników Urzędu.
- Współpraca z izbami obrachunkowymi i urzędami skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, PFRON-em, bankami.
- Prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Ośrodka Profilaktyki Uzależnień.
- Prowadzenie obsługi finansowej Publicznego Żłobka Miejskiego.
- Obsługa finansowa dotacji przekazywanych Gminie Kozienice.
- Opracowywanie projektów uchwał w sprawie ustalania wysokości stawek podatków i opłaty targowej.
- Prowadzenie postępowań w sprawie wydania decyzji administracyjnych dotyczących zobowiązań podatkowych i opłat lokalnych.
- Pobór podatków i opłat lokalnych.
- Prowadzenie egzekucji administracyjnej należności Gminy.
- W zakresie wymiaru i egzekucji podatku rolnego, leśnego oraz podatków i opłat lokalnych należy:
- Prowadzenie ewidencji podatników.
- Przyjmowanie i sprawdzanie deklaracji i informacji podatkowych.
- Zbieranie materiałów dowodowych w podatkowym postępowaniu wyjaśniającym.
- Uzgadnianie stanu faktycznego ewidencji gruntów i budynków oraz ewidencji pojazdów z ewidencją prowadzoną przez Starostwo Powiatowe.
- Wydawanie postanowień w sprawach podatkowych i administracyjnych, w szczególności:
- o wszczęciu postępowania administracyjnego,
- o umorzeniu postępowania administracyjnego,
- o wznowieniu postępowania administracyjnego,
- w sprawach sprostowania błędu rachunkowego i innych omyłek.
- Prowadzenie postępowań w sprawach:
- ustalających lub określających wysokość ulg i stwierdzenia nadpłat,
- odraczających terminy płatności podatku,
- umorzeń zaległości podatkowych,
- orzekania o odpowiedzialności podatkowej osób trzecich,
- o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.
- Prowadzenie zapisów księgowych na kontach podatników w zakresie podatku rolnego, leśnego oraz podatków i opłat lokalnych.
- Sporządzanie wniosków o wpis do ksiąg wieczystych hipotek zobowiązań pieniężnych na rzecz Gminy.
- Sporządzanie sprawozdań dotyczących podatków, pomocy de minimis.
- Wydawanie zaświadczeń podatkowych i dotyczących pomocy de minimis.
- Kontrola finansowa realizacji budżetu w zakresie dochodów i wydatków.
- Nadzór nad sprawozdawczością budżetową jednostek organizacyjnych Gminy.